top of page

גלבי ~ההצגה ~ דבר הסופרת איריס אליה כהן




דבר הסופרת: (כפי שיוצג בתוכנייה של ההצגה "גלבי" ב"הבימה")


"...וכבר שלושים שנה הם בהמתנה הבלתי-נסבלת הזאת. שמשהו יקרה. וכלום לא קורה. פה ידיעה, שם שמועה. מישהו קרא משהו בעיתון, מישהו מצא תעודת פטירה ישנה. וחוץ מזה − כלום. שנים על שנים של חיפושים, וכל שהם יודעים בוודאות, הוא שבתיה איננה. וזה חור שחור. ריק תהומי. חלל עצום של כלום. מסה מוגזמת, מופקעת, נפרצת, מופלגת, מופרזת, ממיתה, של אין." ( ציטוט מתוך הספר "גלבי")


כתיבת "גלבי" שיחררה את הצעקה שהייתה כלואה אצלי בגרון במשך שנים ארוכות: די! די להשתקה. די לטיוח. די לביזוי. חדלו! הפסיקו להתייחס אל אלפי אימהות, אבות ובני משפחה הלומי יגון ופצועים מצער כהוזים ובודים מליבם, כמי שטענותיהם סרק ושווא.


פרשת חטיפות ילדי תימן, מזרח ובלקן כפי שהקפיד הרב עוזי משולם לכנותה, איננה עוד סיפור טראגי, סיפור אחד מיני רבים שהתרחשו פה עם קום המדינה – מדינה, שלטובת המלעיזים, אדגיש שעל אף הביקורת שיש לי, אני עדיין אוהבת כאם ואחות. פרשת חטיפות הילדים, העלמתם ומסירתם לאימוץ ללא רישוי ההורים – הוא העוול הגדול ביותר, המזוויע ביותר והבלתי נתפס שהתרחש פה על אדמת מדינת ישראל מאז הקמתה. חורבן הבית.

הכחשת העוול – הוא בבחינת פשע על פשע, "הרצחת וגם ירשת?" ולא בלשון יחיד, כי אם בלשון רבים. כי רבים, רבים ורבות הם המכחישים, ובהם יש לקוב דין אמת: הרצחתם וגם ירשתם?


בקשתי האחת והיחידה מהמחזאית והבמאי המופלאים של ההצגה: חגית רכבי ניקולבסקי ורזי אמיתי הייתה אפוא – עשו בדמויות, בעלילה, במרחב הזמן כבשלכם. אני סומכת עליכם. אבל לא כן בשאלה ההיסטורית. אל תעמידו ספק קל שבקלים האם היה. אל תפקפקו האם נברא. זאת כי היה ונברא ונחטף והועלם ונמסר לאימוץ. אלפי סיפורים כאלה. ממקור ראשון. אלפי עדויות המחזיקות את אותו נרטיב בדיוק. אלפי הורים שהלכו לעולמם בתחושה שרימו וכיזבו ושיקרו להם בוועדות הבדיקה והחקירה, תחת האפשרות שמדינת ישראל תכיר ותבקש מהם מחילה וסליחה ותפצה אותם על אסונם, שאין די מילים לתארו. את הנעשה אין להשיב, אבל את הצדק – יש ויש.


עשרות אלפי קוראים היו לספר הזה – ועליהם נחמתי. אני מקווה ומייחלת כי גם בהצגה יחזו אלפים רבים: בני ובנות מזרח ובני ובנות אשכנז. בני העיירות, הכפרים והקיבוצים. זקנים, צעירי גיל ורוח ומעל כל אלה – נערים ונערות, מי שיישארו פה אחרינו – כי בכל דור ודור עלינו לספר בפשעי חטיפות ילדי תימן, מזרח ובלקן. בכל דור ודור עלינו לזכור את הפשעים שנעשו לאימהותינו ואבותינו.


הקליקו כאן לרכישת כרטיסים בהנחה : 99 ש"ח במקום 220 ש"ח לכרטיס. צריך להקיש קוד הטבה 10388. אפשר להזמין באתר התיאטרון או להתקשר לקופות 03-6295555












שבעה ימים ;


106 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page